Precis som alla andra kommer mina första tankar om iPhone SDK:n. Utan att ens ha fått en chans att ladda ner den eftersom trycket på apples developer servrar är så stort så utgår jag ifrån vad jag vet om OS X utveckling idag och drar paralleller till vad som kommer.
Stor fördel för de som redan är insatta i OS X som plattform och behärskar Cocoa och objective-c. Dessa utvecklare kommer säkert snabbt kunna börja utveckla program för plattformen utan större bekymmer.
Vad jag ännu inte lyckats reda ut är hur stora skillnader det är mellan de ramverk som exponeras för iPhone och iPod Touch jämfört med vad som finns i "stora" OS X. T ex. nämns det att iPhone har stöd för OpenGL. Jag kommer garanterat kolla upp hur mycket man kan göra med OpenGL på en iPod Touch/iPhone. Vad har vi fler för begränsningar och möjligheter? Jag tror vi kan se många roliga och nytänkande program när utvecklare får tillgång till MultiTouch ramverket i kombination med Core Animation.
Återigen ser jag stora möjligheter att utveckla massor med häftiga applikationer.
Talibanen återkommer när han lagt vantarna på beta SDK:n och börjat se vad emulatorn går för och hur man hackar över sina program till en riktigt iPod Touch för att se hur det lirar.
Framtiden för Apple och utvecklare överlag ser onekligen ljus ut.